Meniu săptămânal (#1, februarie)

Am văzut de curând pe un grup de Facebook o idee despre realizarea unui meniu săptămânal în fiecare week-end, pe baza ingredientelor pe care le ai deja prin cămară, frigider și congelator, idee care mi-a plăcut foarte mult și pe care am și pus-o în practică.

Lista de ingrediente

Avantajele de a te folosi de ceea ce ai deja sunt multiple:

  • faci un recensământ serios al ingredientelor pe care le ai deja și eviți astfel expirarea lor și risipa alimentară
  • cumperi doar ceea ce îți lipsește, nu te lași pradă cumpărăturilor impulsive
  • ai un plan pentru toata săptămâna, scapi de stresul întrebării zilnice „ce mâncăm astăzi?”

Așa că zis și făcut. Săptămâna care a trecut, am încropit un meniu pe baza a ceea ce mai aveam prin congelator și cămăra și a celei mai recente comenzi de la Băcănia Tei. Mi-am făcut un obicei sănătos de a comanda de la ei fructe și legume, de 2 ori pe lună, pentru că îmi vin direct la ușă, sunt livrate în cutii de carton returnabile (deci yey, adio plastic!) și au o calitate superioară celor pe care le găsesc în supermarket. În plus, pe lângă fructe și legume găsesc la ei și alte ingrediente magice. Spoiler alert, pe unele le folosesc în rețetele de astăzi.

(Pentru comparație – sus e o legătură de pătrunjel de la Băcănia Tei. La același preț, jos e o legătură anemică de pătrunjel luată de la Mega. Parcă m-aș uita la o găină crescută în aer liber, vs una ținută doar în cușcă)

Idei de meniu pentru o săptămână întreagă

Meniul meu în avans nu a fost organizat pe zile specifice, pentru că pregătirea unor feluri de mâncare durează mai mult, a altora mai puțin, unele se termină la o masă, altele țin 2-3 zile. Așa că am planificat o listă de 5 feluri principale, cu care am putut jongla și la masa de prânz și la masa de seară. Unele au carne sau brânză, altele nu. Pe lângă ele, sunt bine venite și salatele de crudități.

Nu sunt genul care să inventeze rețete, de obicei caut pe internet, pe site-urile consacrate, și eventual adaptez unele ingrediente la ce am deja prin casă. Așa că o să las aici sursele de unde m-am inspirat pentru fiecare fel de mâncare.

Feluri principale

Plachie de crap (de la Savori Urbane)

Aveam un crap în congelator, proaspăt adus de acasă, luat chiar de la omul care-l pescuise. Nu mă mai aventurasem niciodată să încerc o plachie tradițională, dar am urmat pas cu pas rețeta de pe Savori Urbane și zău că a fost super simplu. E nevoie de foarte puține ingrediente: crap, ceapă, usturoi, morcovi, ardei, niște vin alb, sos de roșii, condimente.

A ieșit ceva delicios, de ne-am lins pe degete. Ca sos de roșii, am folosit unul genial făcut de Tanti Gica și comandat de la Băcănia Tei, care conține și ardei copt și e foarte versatil: merge și la paste, și pe pizza și, iată, și la plachia de crap.

Cu mămăliguță alături, e un prânz delicios și sănătos. Merge, desigur, și pe post de cină. Ignorați ceapa un pic prea arsă, zău că se topea în gură.

Tocană de vită cu legume

Tot căutând prin comorile din congelator, am scos de acolo un antricot de vită. De obicei îl făceam la tigaie combinat cu cuptor, de data aceasta am vrut să văd cum iese și la CrockPot. L-aș fi pus la un program de slow-cooked dacă m-aș fi organizat de dimineață, dar pentru că m-am trezit târziu am ales un program special de carne/tocană, sub presiune.

Am pus întâi carnea puțin la tigaie, să se rumenească pe fiecare parte. Sau să se sigilieze, cum spun experții. Apoi am aruncat-o fără milă în oala crock pot-ului, peste un pat de ceapă, morcov și cartof, înecate într-un amestec de vin roșu, sos de soia și apă, sare și piper. Am păstrat și câțiva morcovi separați pe care i-am tăiat rondele și i-am călit puțin în grăsimea rămasă în tigaie, de la carne, pentru o textură crocantă.

Carnea iese super fragedă. Peste ea merge perfect niște dulceață de ardei iute, zic cunoscătorii.

Risotto cu ciuperci (de la Savori Urbane)

Recomand această rețetă foarte simplă și gustoasă de risotto (pentru că e gătit în așa fel încât nu-i putem spune pilaf :D). Orez, ciuperci, ceapă, usturoi, unt, vin alb, supă de carne, parmezan și pătrunjel.

Eu n-am respectat exact pașii din rețetă, pentru că am un Multi-Cooker cu funcție de risotto, care mă scapă complet de grija mestecatului în orez. Așa că am călit ciupercile, ceapa și usturoiul separat, apoi am pus totul în oala magică și mi-am văzut de treabă.

N-am avut nici supă de carne proaspăt făcută, dar pentru cazurile astea am descoperit un truc tare convenabil: supa concentrată de oase Zwup. E o bază de gătit 100% naturală, gătită lent și conservată prin sterilizare. O diluez cu apă și o folosesc pentru rețetele în care se specifică drept ingredient stock de pui sau de vită.

Lângă risotto se potrivește la fix o salată. În cazul de față, orezul meu s-a împrietenit cu o salată de gulie, morcov, măr verde și zeamă de lămâie. Gustoasă și răcoritoare.

Ton cu broccoli și mazăre (de la Jamilla)

Am descoperit de vreun an rețeta asta și de atunci am făcut-o de mai multe ori. E pe cât de simplă, pe atât de gustoasă. Și conține și legume verzi, într-o combinație tare reușită.

Oliviei îi place tare mult. Dacă aveți copii care nu prea mănâncă mazăre și broccoli în formă simplă, merită să încercați acest mix. Iaurtul și parmezanul sunt cireașa de pe tort.

Salată de quinoa cu tofu prăjit

Aceasta e o rețetă un pic mai exotică, făcută pentru a doua oară, dar foarte gustoasă. Conține quinoa, tofu afumat, morcov, ceapă, usturoi, ardei, mazăre (congelată). În rețeta originală sunt combinate mai multe sosuri, eu am folosit doar sos de soia, miere, zeamă de lămâie. Iese o salată delicioasă.

În plus, quinoa e un super aliment, e numită și mama cerealelor, dar mie personal îmi fusese greu să găsesc o combinație în care chiar să fie gustoasă. Cu rețeta asta am tras lozul câștigător.

Idei de mic dejun

Micul dejun la noi în csasă e ceva spontan, fără mari pregătiri, în funcție de ce se găsește prin frigider. În lipsă de ingrendiente sau inspirație, laptele/iaurtul cu cereale constuie mereu o salvare.

Legume cu brânzeturi și ouă

Un mic dejun colorat e un start perfect în zi. Roșii, avocado, brânză, ou fiert și niște krakers sănătoși

Clătite cu cremă de brânză sau dulceață

La clătite deja am devenit expertă, nu mai sunt șanse să le greșesc. Rețeta perfectă: 2 ouă, 200 grame făină, 200 grame lapte cald, sare – și ies 10-11 clătite. Perfecte pentru un mic dejun în trei.

Fresh de măr, portocală și morcov

Ingredientele de bază sunt clare, se mai pune și niște miere, după gust, și apă în funcție de consistența dorită. E un mic dejun foarte bun de vitamine, de asociat cu un mic dejun mai clasic, de tip sandwich.

Dulciuri și gustări

Brioșe cu afine (de la Andreea Dutia)

Am descoperit-o pe Andreea Dutia pe Instagram, datorită unei prietene. De atunci mă înnebunește cu rețetele ei, în speciale cele de dulciuri. Rețeta asta de brioșe e super simplă, n-ai ce să greșești la ea, și conține foarte multe fructe. Am făcut și cu afine, cum recomandă Andreea, și cu căpșuni, ies la fel de bune.

Singurul defect al acestor brioșe e că nu-și păstrează până la final culoarea nebunească pe care o au înainte de cuptor.

Prăjitură cu cocă rasă

Aceasta e o rețetă tradițională de la mama soacră, pe care o mănânc des la ea dar am încercat-o pentru prima oară săptămâna asta. Ingredientele necesare sunt la îndemână: 200g unt topit, 200g zahăr, un ou + un gălbenuș, 150 g smântână, o esență de vanilie și una de lămâie, 500 g făină, un praf de copt, un borcan de gem și 150 g nuci. Se amestecă toate ingredientele în ordinea scrisă aici, mai puțin gemul și nucile. Se obține o cocă nu foarte tare. O treime din ea se dă deoparte și se pune la frigider pentru 30 de minute.

Aluatul rămas se întinde cu mâna într-o tavă, iar deasupra se pune gemul amestecat cu nucile mărunțite. După cele 30 de minute la rece, si ia coca de la frigider și se rade pe deasupra.

Toată afacerea se bagă în cuptorul preîncălzit, la 175-180 de grade, pentru 40 de minute. E bună și caldă dar e mai bună rece, se frăgezește.

Cam așa a arătat săptămâna trecută în bucătăria noastră. Toate au fost bune și nici nu s-a lăsat cu kilograme în plus. Mă rog, doar la mine, dar am o scuză 🙂

Weekendul viitor revin cu isprăvile din săptămâna care vine. Tocmai urmează planificarea următorului meniu.

Stay tuned & poftă bună!

6 gânduri despre „Meniu săptămânal (#1, februarie)

Adăugă-le pe ale tale

  1. Și eu îmi pregătesc un meniu săptămânal. Îmi pare mai ușor de gestionat așa. P.S. Vă invidiez pe cei ce puteți comanda de la Băcănia Tei, sper ca pe viitor să livreze și în orașele mai apropiate de capitală. P.S.2 Prăjitură cu cocă rasă m-a transportat direct în copilărie.

    Apreciat de 1 persoană

    1. Da, chiar e mai ușor. Evident, nu e nimic bătut în cuie, mie mi se mai întâmplă să schimb ceva în mijlocul săptămânii sau să sar complet peste altceva, dacă e încă mâncare în frigider, dar per total e un obicei bun.

      Eu aștept momentul în care o să văd cuvintele astea, cocă rasă, în meniul unui restaurant :)) Ar fi ceva mioritic, gen înghețată cu gust de colivă.

      Apreciază

      1. Daaa, și eu mai schimb pentru că uneori mai văd câte o rețetă pe undeva sau poate am poftă de ceva anume. Să știi că și eu aș fi clienta fidelă a unui restaurant ce are această prăjitură 😅 ar fi de vis!

        Apreciază

Lasă un răspuns la Diana Anulează răspunsul

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Blog la WordPress.com.

SUS ↑

<span>%d</span> blogeri au apreciat: